Grand Saltsjöbaden storsatsar
Grand Saltsjöbaden har verkligen ett kanonläge vid vattnet och med närheten till Stockholm. Nina Jansdotter träffade nyrekryterade marknadschefen Renée Tallén för att höra om vad de har för planer och visioner och hon hade mycket inspirerande att berätta.
Foto: Nina Jansdotter
Det är något visst med hotell som har havsutsikt är det första jag tänker på när jag kommer fram till hotellet. Förväntningarna om ett par härliga dagar stiger direkt och vi passar på och tar en promenad, då det var skönt att sträcka på benen efter resan. Det finns fler trevliga promenadstråk runt hotellet och det är ofta uppskattat både av privatgäster och om du är på konferens där det annars riskerar att bli mycket sittande. Just havet har alltid påverkat mig positivt och så är det för många andra också. Det är som om det är lättare att andas av havsluft och kreativitet kommer också ofta på köpet.
Renée inleder med att berätta att alla i ledningsgruppen är nya i samband med att Mikael Solberg blev ensam ägare av hotellet och Erik Pändel blev ny VD och fick skapa sitt eget team.
Foto: Nina Jansdotter
Vad är det för fördelar med att alla är nya?
-Att vi alla kommer in med samma kickstarts-energi och vi får vara med och sätta mål och vision tillsammans. Det har gjort att vi har samma bild av vad vi vill skapa och att vi har fått bra gruppkemi, säger Renée entusiastiskt.
Och de ritar kartan tillsammans tillägger hon just nu och är i upptäckarstadiet även om de har stakat ut en del av vägen redan.
-Det vi har som fokus är att på nytt vara det som hotellet byggdes för att vara från första början av K. A. Wallenberg. Hans vision var att skapa den svenska rivieran, inspirerad av Monte Carlo. Att vara stockholmarnas lyxiga semestertillflyktsort. Vi vill helt enkelt höja den upplevelsen mer, ligga i linje med vad vi tycker att en sådan vistelsen är i dagens mått mätt.
Foto: Pressbild
När startar renoveringen?
-Där är inte helt spikat ännu men bygglov är inskickat och vi har redan byggt en ny restaurang i trädgården, Paviljongen, som vi är väldigt glada över att ha på plats nu när sommaren är här. I Paviljongen kan man både äta en hel trerätters middag eller välja bland mindre rätter i kombination med god champagne eller somriga cocktails.
De har för avsikt att inleda med att renovera spa och konferensavdelningen. Deras vision är ett spa som håller en i särklass hög servicenivå med moderna faciliteter och behandlingar, tillägger Renée.
Och hur lång tid kommer det att ta innan renoveringen är klar?
-Det beräknas ta två år från första spadtaget.
Jag ser fram emot att följa resan med renovering samt destination Grand Hotel Saltsjöbaden- rivieran, med stor spänning. Jag är nöjd med min vistelse i stort, med både mat, rymligt rum, fin service och som sagt är läget toppen. Nu återstår vad entreprenörsanda och ledare som vill åstadkomma storverk kan skapa tillsammans av en destination med fina grundförutsättningar.
Foto: Pressbild